Organisation for Economic Co-operation and Development Help/FAQ  | MyOECD  | Français
Building Partnerships for Progress



Brain and Learning
About  |   Publications & Documents  |  Information by Country
Home: Brain and Learning  >   The Brain in the Headlines
The Brain in the Headlines
Send  

Warning:  Readers should be aware that articles which appear in the popular press reporting on brain research are often over simplified and notoriously the cause of misunderstandings and misinterpretations by people too eager to interpret findings in order to make a relevant case for education or other purposes.  For a complete discussion and debunking on the most damaging myths regarding brain research and learning, please refer to the book by John T. Bruer entitled:  “The Myth of the First Three Years”, 1999 , The Free Press , New York.

Disclaimer:  The news items on this page have been selected  from press articles in the recent press pertaining to the brain.  The research claims and information in these articles have not been validated by the OECD, nor do they express the opinions and aims of the OECD Brain and Learning Project.

News items:

  • According to new research undertaken on a homanid specimen found in South Africa, the human brain may have started evolving its unique characteristics much earlier than has previously been supposed.

    See BBC News: 17 February 2004

    Original research source: Comptes Rendus Palevol

  • The FDA have asked manufacturers to add to hormone supplements labels the results of another study that found they don't keep women's brains sharp, as was long believed -- long-term users over age 64 actually had a higher risk of dementia.

    See CNN.com: 11 February 2004
  • The number of published research papers using fMRI has increased exponentially from two in 1990 to 746 in 2001, by one count. Now, an estimated four fMRI papers per day are published in scientific journals. Despite the cost university psychology researchers from Cambridge to Berkeley are deciding they simply must have a "magnet."

    See Boston.com: 10 February 2004
  • Low levels of acetylcholine chemical may be important for the formation of new memory and have implications for Alheimer's patients.

    See BBC News: 27 January 2004

    Original research source: PNAS



2003 Archives: The Brain in the Headlines




Nuevo
Cerebro y Aprendizaje: Foro de los profesores
Este Foro proporciona a los científicos del cerebro y profesores de todo el mundo un espacio de interacción para debatir sobre los desafíos que impone una actividad situada a la cabeza del desarrollo científico, profesional y tecnológico. En este Sitio los profesores encontrarán además gran cantidad de documentación sobre el cerebro.
Enfoque
Portada del libro "La comprensión del cerebro"
La Comprensión del Cerebro: hacia una nueva ciencia del aprendizaje
En los últimos diez años, los avances en las tecnologías no invasivas de exploración de imágenes del cerebro, han abierto nuevos métodos de trabajo a los investigadores
Servicios en línea  
OCDEdirecto / MiOCDE
Mi OCDE: personalice la página web para escoger solamente los temas que le interesen. OCDE directo: reciba correos electrónicos avisando de las nuevas publicaciones, estadísticas y boletines gratuitos relacionados con los temas de su interés.
Consulte o compre nuestros títulos en línea


Contacte con Nosotros  | Ayuda/FAQ | Mapa del Sitio | Francés
© OCDE. Reservados todos los derechos.
 
 

 

La traducción española de este sitio web y de su contenido es responsabilidad del Ministerio de Educación y Ciencia de España.

Para problemas técnicos en el funcionamiento de esta versión en español del sitio web, escriba a cerebro.aprendizaje@cnice.mecd.es. Para cualquier otro tipo de cuestiones, contacte con webmaster@oecd.org

 

tml>